You Are Here: Home » Αρθρα » ΓΙΟΓΚΑ: NOYΣ ΚΑΙ ΣΩΜΑ ΥΠΟΚΛΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΗ ΓΟΗΤΕΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ

ΓΙΟΓΚΑ: NOYΣ ΚΑΙ ΣΩΜΑ ΥΠΟΚΛΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΗ ΓΟΗΤΕΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ

Γράφει: Μαρία Μουχταρίδου, Δασκάλα Γιόγκας (www.yogastudiohealth.gr)

Η λέξη γιόγκα προέρχεται από την σανσκριτική ρίζα Γιουγκ που σημαίνει ενώνω. Τί ενώνει άραγε η γιόγκα; Η γιόγκα διέπεται από μια φιλοσοφία για την ζωή, τον άνθρωπο και το σύμπαν. Παράλληλα είναι και ένα πανάρχαιο και διαχρονικό σύστημα τεχνικών, που όσο τις εξασκεί κανείς εξελίσσει την συνείδησή του ώστε σταδιακά να βιώσει την ενότητα του εαυτού του με το πνεύμα. Αλλά τι σημαίνει Εαυτός;

Η φιλοσοφία της γιόγκα λέει ότι έχουμε δύο εαυτούς, κι αυτούς χρειάζεται να τους γνωρίσουμε και να τους ενώσουμε. Μέσα από αυτή την ένωση θα βρούμε το νόημα και την ουσία της ζωής μας. Ο ένας εαυτός είναι η προσωπικότητα μας, το εγώ μας, κι ο άλλος εαυτός είναι αυτός με τον οποίο γεννηθήκαμε, (ο Ανώτερος εαυτός) ο οποίος δεν χρειάζεται τίποτα. Είναι ήδη τέλειος και αυτόν είναι που χρειάζεται να γνωρίσουμε, για να εξελιχθούμε πνευματικά. Στην ουσία δεν χρειάζεται να ενώσουμε κάτι, γιατί ήμαστε ήδη ενωμένοι με την ψυχή και το πνεύμα που μας κρατά στην ζωή, χρειάζεται όμως να το συνειδητοποιήσουμε αυτό, και να αισθανθούμε την απεριόριστη ενέργεια (πράνα) που μας κρατά στην ζωή.
yoga1Η γιόγκα μας μαθαίνει να χρησιμοποιούμε την επίγνωση σαν ένα εργαλείο για να μπορέσουμε να εξελιχθούμε και να προχωρήσουμε. Μας μαθαίνει ότι εμείς είμαστε υπεύθυνοι για την δημιουργία του πόνου ή της ευτυχίας μας. Σ’ αυτό συντελεί η κατάσταση του νου μας. Το είδος των σκέψεων που κυριαρχεί στο νου μας. Δεν ξέρουμε πώς να ελέγχουμε τις σκέψεις μας που άλλοτε στρέφονται στο παρελθόν και άλλοτε στο μέλλον. Η γιόγκα ακόμα μας εισάγει στον διαλογισμό. Ο νους τότε ησυχάζει και ο άνθρωπος ανακαλύπτει αυτά τα οποία ήδη έχει μέσα του, την γαλήνη, την σοφία, την μακαριότητα. Ο διαλογισμός εκλεπτύνει την προσοχή μας και την κάνει ικανή να διεισδύσει μέσα στα κατώτερα στρώματα του νου και της ψευδαίσθησης (υλικός κόσμος ) και να έρθει σε επαφή με την αλήθεια (πνευματικός κόσμος).

Γιατί να κάνω γιόγκα
Τα τελευταία 40 με 50 χρόνια η Γιόγκα, και εδώ θα αναφερθώ για την Χάθα Γιόγκα, έχει γίνει δεκτή σαν θεραπευτική επιστήμη σ’ όλο τον κόσμο κι έχουν γίνει αρκετές επιστημονικές μελέτες πάνω σ’ αυτό. Η ιατρική επιστήμη δεν μπορεί να δει τον άνθρωπο ολιστικά, σαν σύνολο με σώμα, νου, συναισθήματα, και ενέργεια. Μπορεί να τον δει τμηματικά και να βοηθήσει με χημικά φάρμακα ή επεμβάσεις χειρουργικές, βελτιώνοντας το σύμπτωμα της ασθένειας, όχι όμως την αιτία που το δημιούργησε.
Κάθε ασθένεια που εκδηλώνουμε, δεν αρκεί να την θεραπεύσουμε μόνο στο φυσικό επίπεδο, αλλά να πάμε και πιο πέρα στην ψυχική και πνευματική σφαίρα της ζωής. Δεν αρκεί να βελτιωθεί μόνο η σωματική υγεία, αλλά και η νοητική υγεία και βασικά να αλλάξει η εσωτερική στάση απέναντι στη ζωή.

Ισορροπία σώματος και νου
Η γιόγκα εμπεριέχει σωματική άσκηση (άσανας) ένα είδος συνειδητής άσκησης που βελτιώνει τη στάση του σώματος και την υγεία. Αυτές οι ακίνητες σωματικές στάσεις γυμνάζουν εσωτερικά και εξωτερικά το σώμα, τους μύες, τις αρθρώσεις, τα όργανα των σπλάχνων και ρυθμίζουν τα συστήματα του οργανισμού όπως ορμονικό, κυκλοφορικό, κλπ. Παράλληλα όμως ωθούν τον ασκούμενο και σε μια άλλη προσέγγιση που πρέπει να έχει τηρώντας τις αρχές της γιόγκα χωρίς βία, ανυπομονησία, απότομες κινήσεις, ανταγωνισμό, μανία επίτευξης κλπ. Όλες οι τεχνικές γίνονται με έλεγχο και επίγνωση της αναπνοής, βελτιώνοντας την ενέργεια, την συναισθηματική διάθεση, την μείωση του άγχους και του φόβου. Προχωρώντας στην γιόγκα οι εντάσεις, οι πόνοι, οι ανισορροπίες από το σώμα απομακρύνονται και αφήνουν τον νου ήρεμο και σταθερό για πιο μεγάλα διαστήματα ώστε ο ασκούμενος να αρχίσει να καλλιεργεί ποιότητες όπως παρατήρηση, συγκέντρωση, αποστασιοποίηση, αποταύτιση και βασικά να μπορεί να μένει στο παρόν. Οι νοητικές ικανότητες βελτιώνονται όπως η μνήμη, η συγκέντρωση, η ηρεμία και η θετική στάση του νου.

Η γιόγκα είναι ανάγκη
Τα πνευματικά οφέλη είναι να αυξήσουμε την επίγνωση και να είμαστε πιο συνειδητοί, να γίνουμε πιο δημιουργικοί, αληθινοί και να νιώθουμε πιο κοντά στην δημιουργική δύναμη αναπτύσσοντας πιο βαθιά σχέση μ’ αυτήν. Έτσι μπορεί κάποιος να αρχίσει να εμβαθύνει στον διαλογισμό, νιώθοντας πόσο σημαντικό είναι στη ζωή μας να δώσουμε χρόνο και να στραφούμε προς τα μέσα.
Η γιόγκα λοιπόν, με την πρακτική φιλοσοφία που έχει, βοηθάει να αναγνωρίσουμε τα λάθη και να βελτιώσουμε την ψυχολογία μας. Η γιογκική διατροφή (στα άσραμ) με τα καρυκεύματα, δημιουργεί ένζυμα στον οργανισμό κάνοντας την τροφή πιο εύπεπτη και τα κρίγιας (τεχνικές καθαρισμού και αποτοξίνωσης) μπορούν να αντιμετωπίσουν ένα σύνολο ασθενειών, και ότι άλλο μπορεί να περιλαμβάνουν οι ανάγκες της ανθρώπινης ύπαρξης.
Yoga2Ο κάθε άνθρωπος μπορεί να έχει ένα διαφορετικό λόγο για να ξεκινήσει να κάνει γιόγκα γι αυτό και υπάρχουν πολλά μονοπάτια και είδη. Ακόμη μπορεί κάποιος να κάνει γιόγκα γιατί έχει την ανάγκη να αλλάξει κάτι που δεν του αρέσει στον εαυτό του, την ανάγκη να κόψει μια κακή συνήθεια, ή την ανάγκη να βρει υγεία, γαλήνη και ευτυχία, να μειώσει το άγχος και τον πόνο.
Όταν ο άνθρωπος αποφασίσει να έρθει κοντά στην γιόγκα αυτό θα είναι και ένας σημαντικός σταθμός στην ζωή του. Ειδικά αν θελήσει να έχει την εσωτερική στάση του μαθητή. Για όποιο λόγο κι αν έρχεται κανείς στην γιόγκα, διαπιστώνει τα τεράστια οφέλη που μπορεί να του προσφέρει σε όλα τα επίπεδα της ύπαρξής του. Ακόμα κι αν δεν ασχοληθεί με την φιλοσοφία και μείνει στις τεχνικές που προσφέρει η γιόγκα, σιγά – σιγά θα τα ανακαλύψει όλα μέσα του.

Τα είδη της γιόγκα
• Η Χάθα γιόγκα η οποία πλέον περιλαμβάνει κάθε είδος γιόγκα που βασίζεται στην σωματική άσκηση. Η ίδια η Χάθα γιόγκα είναι μια χαμηλής έντασης συνειδητή άσκηση που μπορεί να εκτελεστεί από όλους. Περιλαμβάνει άσανες, αναπνοές και χαλάρωση. Δυναμώνει αλλά και ηρεμεί το σώμα και το νευρικό σύστημα με ήπιο τρόπο.
• Η Αστάνγκα γιόγκα βασίζεται κι αυτή κυρίως στην σωματική άσκηση και δίνει μεγάλη έμφαση στις αναπνοές κατά την διάρκεια των ασκήσεων, οι οποίες εκτελούνται πάντα με μια συγκεκριμένη σειρά και σε συνεχή ροή. Πρόκειται για ένα δυναμικό είδος γιόγκα αρκετά απαιτητικό.
• Η Πάουερ γιόγκα είναι προσαρμοσμένη στα δυτικά πρότυπα και βασισμένη στην Αστάνγκα γιόγκα Είναι δυναμική εξ’ ου και το όνομα της, οι ασκήσεις δεν έχουν συγκεκριμένη σειρά, γίνονται γρήγορα και δυναμικά, χωρίς ιδιαίτερη επίγνωση του φυσικού σώματος και των ενεργειακών επιδράσεων.
• Η Ιγενγκάρ γιόγκα πήρε το όνομά της από τον δάσκαλό Iyengar, ο οποίος στα μέσα του προηγούμενου αιώνα ανέπτυξε μια σειρά ασκήσεων και αναπνοών, που είναι στατικές και πρέπει να εκτελούνται σωστά έως την παραμικρή λεπτομέρεια. Η διδασκαλία περιλαμβάνει βοηθήματα, όπως καρέκλες, τουβλάκια, σκοινιά, στρώματα, μαξιλάρια και βασίζεται στην βαθιά γνώση της ανατομίας και της μυοσκελετικής ευθυγράμμισης σε συνδυασμό με την εστίαση της προσοχής στα σημεία που ασκούνται, και στο παρόν.
• Η Ανουσάρα γιόγκα. Στα μέσα του 1990 ξεκίνησε η Ανουσάρα γιόγκα με τον John Friend και έγινε ένα δημοφιλές είδος Χάθα, που στοχεύει στην ευθυγράμμιση του σώματος με την θεία ενέργεια, εμβαθύνοντας και πλησιάζοντας την ροή της ενέργειας στην καρδιά μας.
• Η Βινυάσα γιόγκα (Vinyasha) είναι οι ασάνες της Χάθα γιόγκα περνώντας από την μια στάση στην άλλη με συγχρονισμένη ρυθμική αναπνοή (εισπνοή και εκπνοή). Η κίνηση έχει μια ρευστότητα και χάρη. Γίνεται σε επίπεδα και βαθμό δυσκολίας, και χρειάζεται ο ασκούμενος να γνωρίζει τις βασικές ασάνες, την σωστή ευθυγράμμιση του σώματος και τον τρόπο να το χειρίζεται. Μια τυπική πρακτική της βινυάσα είναι ο χαιρετισμός στον Ήλιο.
• Η Μπίγκραμ γιόγκα ιδρύθηκε από τον Γιογκι Μπίγκραμ. Είναι η γιόγκα της ζέστης και γίνεται σε ένα δωμάτιο με θερμοκρασία τουλάχιστον μέχρι 38ο κάνοντας μία σειρά από 26 διαφορετικές ασάνες σε συγχρονισμό με την αναπνοή και την κίνηση έτσι ώστε ο ασκούμενος να ιδρώσει και να καθαρίσει το φυσικό σώμα από τις τοξίνες.
• Η Κουνταλίνι γιόγκα. O δυτικός κόσμος τη γνώρισε τη δεκαετία του ’60. είναι ο τρόπος να αφυπνίσουμε την ενέργεια ή κουνταλίνι που εδρεύει στην βάση της σπονδυλικής στήλης, στο κανάλι που ονομάζεται σουσούμνα. Εφαρμόζονται τεχνικές, αναπνοές και σωματικές ασκήσεις που βοηθάνε να ενεργοποιηθεί η κουνταλίνι, η ανώτερη δημιουργική δύναμη.

yoga3Έτσι λοιπόν σήμερα το πιο προσιτό και γνωστό είδος γιόγκα που ξεκινάνε οι περισσότεροι άνθρωποι είναι η Χάθα Γιόγκα, με τα διάφορα είδη της ανάλογα την ηλικία και την φυσική κατάσταση που έχει ο ασκούμενος.
Παραδοσιακά, τα κύρια μονοπάτια της γιόγκα είναι η Ράτζα γιόγκα η Γκυάνα γιόγκα, η Κάρμα γιόγκα, η Μπάκτι γιόγκα. Το κάθε ένα από αυτά έχει ένα βάθος γνώσης και εμπειρίας και ταιριάζει σε ανθρώπους που αναζητούν παράλληλα με την άσκηση, την εσωτερική γιόγκα. Την Γιόγκα που σε βοηθάει να ανακαλύψεις τον Εαυτό σου. Όλα όμως συνδέονται και το ένα ξεδιπλώνει το άλλο. Ανακαλύψτε τα…

Print Friendly

About The Author

Number of Entries : 146

Leave a Comment

COPYRIGHT 2013 © | YGEIASORAMA.GR | ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΩΝ GOCREATIONS.GR

Scroll to top