You Are Here: Home » Slider » ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΗ – Η ΤΕΧΝΗ ΛΗΨΗΣ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ

ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΗ – Η ΤΕΧΝΗ ΛΗΨΗΣ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ

ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΗ – Η ΤΕΧΝΗ ΛΗΨΗΣ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ

«Δεν υπάρχουν ασθένειες αλλά άνθρωποι που ασθενούν»

Σ. Χάνεμαν

hahnemann-samuel Έχουμε αναφερθεί και στο παρελθόν για τη διαφορά των δύο κύριων ιατρικών μεθόδων. Της ομοιοπαθητικής, που εστιάζει στον ασθενή και της συμβατικής ιατρικής, η οποία εστιάζει στην ασθένεια. Διαφορά ουσιώδης γιατί στην περίπτωση της ομοιοπαθητικής το θεραπευτικό μέσο (φάρμακο) στοχεύει στο σύνολο του οργανισμού και τα θεραπευτικά του αποτελέσματα είναι αναλόγως ωφέλιμα ενώ η συμπτωματική αγωγή επικεντρώνεται στο πως θα εξαφανίσει το σύμπτωμα ανεξαρτήτως των επακόλουθων. Για τον σκεπτικιστή θα προτείναμε να εξετάσει το μέγεθος εξάπλωσης τον χρόνιων νόσων, της κατάθλιψης και τον αυτοκτονιών που αυξάνονται ραγδαία στο δυτικό ημισφαίριο χωρίς οι ηγεσίες να δίνουν την δέουσα προσοχή.
Στο παρόν άρθρο θα παρουσιάσουμε περιληπτικά την μέθοδο προσέγγισης του ασθενή προκειμένου να εντοπιστεί το θεραπευτικό μέσο, όπως την πρότεινε ο ιδρυτής της μεθόδου Σάμουελ Χάνεμαν στα πολύτιμα συγγράμματα του. Η περιγραφή που θα επιχειρήσουμε, ενδέχεται κατά την μεταφορά της από το βιβλίο* που μας άφησε ως παρακαταθήκη να μην είναι απόλυτα ακριβής, λόγω της μετατροπής του κειμένου -σε αρκετά σημεία- σε ποιο «εύπεπτο» ανάγνωσμα και ζητούμε γι αυτό την κατανόηση του πιο ειδικού αναγνώστη. Τα στοιχεία που παρουσιάζουμε αντλήθηκαν από τις παραγράφους 88, 89, 90, 91,94, 96, 97 και 98.

Το όλο συμβουλευτικό συγγραφικό εγχείρημα του Χάνεμαν εστιάζει στην εκπαίδευση του επαγγελματία της υγείας. Πιστεύουμε πως η πληροφόρηση θα ωφελήσει τον ενδιαφερόμενο γιατί έχουμε εκπαιδευτεί να μιλάμε μόνο για το σύμπτωμα, παραβλέποντας τις υπόλοιπες διαφοροποιήσεις στο σώμα μας, τις συνήθειες της καθημερινότητας, του ψυχικού και του πνευματικού μας περιβάλλοντος. Η δυσκολία επιλογής του σωστού φαρμάκου απαιτεί αυξημένες γνωστικές ικανότητες και τέχνη από πλευράς θεραπευτή αλλά και τη δημιουργική συνεργασία από πλευράς ασθενή ή των συγγενών του στις πιο ειδικές περιπτώσεις.

Μεθοδολογία για τη διάγνωση του Όμοιου Πάθους
Προκειμένου ο Ομοιοπαθητικός να ενημερώνεται για τον προσδιορισμό του κάθε ξεχωριστού στοιχείου που θα του επιτρέψει να προσεγγίσει με ακρίβεια το θεραπευτικό μέσο (φάρμακο), θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός κατά την λήψη του ιστορικού ώστε να μην βάλει ποτέ στο στόμα του αρρώστου την απάντηση, παραπλανώντας και οδηγώντας σε λανθασμένη απόκριση ή ισχυρισμό. Ούτε πρέπει να ρωτάει με τρόπο που προδιαθέτει τον ασθενή να απαντά με ένα ναι ή ένα όχι, ή να συμφωνήσει με κάτι που είναι αναληθές για να είναι αρεστός. Με αυτό τον τρόπο η εικόνα του ασθενή θα είναι λανθασμένη όπως και ο τρόπος θεραπείας (επιλογή φαρμάκου).
Αν στα αυθόρμητα στοιχεία που δίνει ο ασθενής, δεν αναφέρθηκε καθόλου στα περισσότερα τμήματα του σώματος ή τις λειτουργίες ή την ψυχική του κατάσταση, τότε ο ομοιοπαθητικός ρωτά τι πρέπει ακόμα να επισημανθεί με γενικές εκφράσεις ώστε να αναγκάζεται ο πληροφοριοδότης (ασθενής) να εστιάζει περισσότερο σε αυτά.
Π.χ. πως είναι η κένωση; Πως είναι τα ούρα; Πως είναι ο ύπνος κατά τη διάρκεια της ημέρας και της νύχτας; Πως είναι η ψυχική διάθεση και το κέφι του; Το μνημονικό του; Τι γίνεται με την όρεξη  και τη δίψα; Πως είναι η γεύση του στόματος; Ποια φαγητά και ποτά του αρέσουν περισσότερο και ποια είναι τα περισσότερο δυσάρεστα; Έχει το καθένα όλη τη φυσική του γεύση ή του φαίνεται αλλοιωμένη και παράξενη; Τι του συμβαίνει μετά το φαγητό ή το ποτό;
Αν τώρα, ο ασθενής δεν έδωσε στο γιατρό την απαιτούμενη πληροφορία, δηλαδή την εικόνα της ασθένειας αρκετά πλήρη, τότε επιτρέπεται σ΄ αυτόν, και μάλιστα επιβάλλεται, να κάνει λεπτομερέστερες και ειδικότερες ερωτήσεις.
Π.χ. Τι εξέμεσε ο ασθενής; Είναι αηδιαστική η γεύση του στόματος, πικρή, ξινή ή είναι όπως συνήθως; Η διαφοροποίηση υπάρχει προ ή μετά το φαγητό και το ποτό ή κατά τη διάρκειά τους; Σε ποια ώρα της ημέρας ως επί το πλείστον; Τι γεύεται ο ασθενής κατά το ρέψιμο; Πως συμπεριφέρεται και πως εκφράζεται ο ασθενής κατά τον ύπνο; Κλαίει, αναστενάζει, μιλάει, φωνάζει στον ύπνο ή μήπως τρομάζει; Ροχαλίζει κατά την εισπνοή ή κατά την εκπνοή; Η θέση που προτιμάει να ξαπλώνει είναι πρηνή, ανάσκελα, στο πλάι και από πια πλευρά; Προτιμάει να σκεπάζεται καλά ή δεν ανέχεται τα σκεπάσματα και αν συμβαίνει αυτό αφορά ολόκληρο το σώμα ή κάποια μέρη του; Σε ποια κατάσταση βρίσκεται αμέσως μετά το ξύπνημα; Κάθε πότε έρχεται η κάθε ενόχληση; Ποιο είναι κάθε φορά το αίτιο που την προκαλεί; Καθισμένος, ξαπλωμένος, όρθιος ή σε κίνηση; Μήπως εμφανίζεται μόνο όταν είναι νηστικός, ή μόνο το πρωί, μόνο το βράδυ, μόνο μετά το φαγητό ή πότε συνηθίζει να εμφανίζεται; Πότε ήρθε το ρίγος; Ήταν μόνο αίσθημα ανατριχίλας ή ένοιωσε συγχρόνως κρύο; Και σε ποια μέρη του σώματος; Ήταν ζεστός κατά τη διάρκεια της κρυάδας ή ήταν απλά αίσθηση κρυάδας χωρίς ρίγος; Ήταν ζεστός χωρίς κοκκίνισμα στο πρόσωπο; Ποια μέλη του σώματος ήταν ζεστά;…
Όταν ο Ομοιοπαθητικός τελειώσει με την καταγραφή αυτών των πληροφοριών, τότε σημειώνει ό, τι παρατηρεί ο ίδιος.
Π.χ. Ποια ήταν η συμπεριφορά του ασθενή κατά την επίσκεψη (αν ήταν κακόκεφος, εριστικός, βιαστικός, κλαψιάρης, γεμάτος αγωνία, απελπισμένος ή λυπημένος, θαρραλέος ή ήρεμος κ.λπ). Αν ήταν νυσταλέος ή γενικά αναίσθητος, αν μιλούσε βραχνά ή πολύ σιγά ή απρεπώς ή κάπως διαφορετικά. Πως είναι το χρώμα του προσώπου ή των ματιών και γενικά το χρώμα του δέρματος, πώς είναι η ζωηρότητα και η δύναμη της έκφρασης του προσώπου και των ματιών, πώς είναι η γλώσσα, η αναπνοή, η οσμή του στόματος ή η ακοή. Πόσο διεσταλμένες ή συνεσταλμένες είναι η κόρες. Πόσο γρήγορα και πόσο πολύ μεταβάλλονται στο σκοτάδι ή στο άπλετο φως. Πώς είναι ο σφυγμός και η κοιλιά. Πόσο υγρό ή ζεστό, πόσο ψυχρό ή ζεστό είναι το δέρμα σ΄ αυτά ή εκείνα τα μέρη ή γενικά με την αφή. Αν είναι ξαπλωμένος με το κεφάλι προς τα πίσω, με μισανοιγμένο ή εντελώς ανοιγμένο στόμα, με τα χέρια στο κεφάλι, με την πλάτη ή σε ποια άλλη θέση. Με πόση προσπάθεια σηκώνεται, κι ό, τι άλλο ασυνήθιστο παρατηρήθηκε.
Αν η αρρώστια προκλήθηκε από κάποιο αξιοσημείωτο γεγονός τότε ο ασθενής ή τουλάχιστον οι συγγενείς που ρωτήθηκαν εμπιστευτικά, θα το αναφέρουν αυθόρμητα ή έπειτα από προσεκτική αναζήτηση πληροφοριών.
Π.χ. Τυχόν ατιμωτικές αιτίες, τις οποίες ο ασθενής ή οι συγγενείς του δεν ομολογούν ευχάριστα ή τουλάχιστον αυθόρμητα, πρέπει ο γιατρός να προσπαθήσει να τις εξιχνιάσει με φρόνιμη παρουσίαση της ερώτησης ή με άλλες ιδιωτικές έρευνες. Σ΄ αυτές μπορεί να συγκαταλέγονται δηλητηριάσεις ή απόπειρες αυτοκτονίας, αυνανισμός, ακολασίες με χυδαίες ή αφύσικες ηδονές, καταχρήσεις με αλκοολούχα ποτά και ναρκωτικά,μετάδοση αφροδισίου νοσήματος, άτυχος έρωτας, ζήλια, οικογενειακή διχόνοια, θυμός, λύπη για οικογενειακό ατύχημα, κακοποίηση που υπέστη, πνιγμένη εκδίκηση, προσβεβλημένη υπερηφάνεια, ανατροπή περιουσιακών συνθηκών, δεισιδαιμονία, πείνα ή τυχόν σωματικό ελάττωμα στα γεννητικά όργανα κ.λπ.
Ιδιαίτερα στις χρόνιες αρρώστιες του γυναικείου φύλου, πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η εγκυμοσύνη ή η στειρότητα, η διάθεση για συνεύρεση, τοκετοί αποβολές, θηλασμός, εκκρίσεις από τον κόλπο και η κατάσταση της εμμηνόρροιας (ποιες ενοχλήσεις σώματος και ψυχής συνυπάρχουν, με ποια αισθήματα και πόνους προ, κατά ή μετά τη ροή). Αν υπάρχει λευκόρροια κατά την έμμηνο ρύση, σε ποια κατάσταση, από ποια αισθήματα συνοδεύεται, σε τι ποσότητα, κάτω από ποιες συνθήκες εμφανίζεται και από ποιες αιτίες.

Πού κρύβεται η αλήθεια;
Η διερεύνηση όσων προαναφέρθηκαν πρέπει να γίνεται προσεκτικά και διεξοδικά και να προχωρεί ως τις πιο μικρές λεπτομέρειες. Συχνά οι χρόνιοι ασθενείς συνηθίζουν τόσο πολύ, ώστε προσέχουν ελάχιστα ή και καθόλου τα μικρότερα -συχνά γεμάτα σημασία χαρακτηριστικά σημεία- που παίζουν καθοριστικό ρόλο στην αναζήτηση του φαρμάκου (Όμοιου Πάθους). Εκλαμβάνουν σχεδόν για υγεία αυτά τα δευτερεύοντα συμπτώματα, το αληθινό αίσθημα των οποίων έχουν λησμονήσει κατά τη δεκαπενταετή ή εικοσαετή διάρκεια των παθήσεών τους και δυσκολεύονται να πιστέψουν ότι αυτές οι άλλες μικρότερες ή μεγαλύτερες αποκλίσεις από την κατάσταση της υγείας, μπορούν να σχετίζονται με την πάθησή τους.
Επιπλέον, οι ίδιο οι άρρωστοι έχουν τόσο πολύ διαφορετική ιδιοσυγκρασία, ώστε μερικοί, ιδιαίτερα οι λεγόμενοι υποχόνδριοι κι άλλα πολύ ευαίσθητα και δύστροπα άτομα, διατυπώνουν τα παράπονά τους ζωηρότερα απ’ ό, τι πρέπει, περιγράφοντας τις ενοχλήσεις με υπερβολικές εκφράσεις για να προκαλέσουν το γιατρό να τους βοηθήσει. Σε αυτές τις περιπτώσεις, πρέπει κανείς να αφαιρέσει τις υπερβολές και να καταλογίσει τουλάχιστον τη δύναμη των εκφράσεών τους στην υπερευαισθησία τους. Από αυτή την  άποψη, ακόμα και η υπερβολή των εκφράσεων για τα δεινά τους, γίνεται αυτή καθαυτή σημαντικό σύμπτωμα στη σειρά, από την οποία έχει συντεθεί η εικόνα της αρρώστιας.
Άλλα όμως άτομα αντίθετα πλασμένα, εν μέρει από νωθρότητα κι εν μέρει από κακώς εννοούμενη αιδώ, είτε από αγαθή διάθεση είτε από συστολή, απομακρύνουν ένα μέρος των ενοχλήσεων, τις περιγράφουν με ασαφείς εκφράσεις ή πολλές τις αναφέρουν ως ασήμαντες.
Λοιπόν, όσο κι αν είναι βέβαιο ότι πρέπει ν΄ ακούει κανείς ιδιαίτερα τον ίδιο τον άρρωστο, για τις ενοχλήσεις του και τα αισθήματά του και να δίνει πίστη ιδίως στις δικές του εκφράσεις, με τις οποίες μπορεί να δώσει να καταλάβει καθένας την πάθησή του  -επειδή αυτές στα λόγια των συγγενών και των νοσοκόμων παραποιούνται- άλλο τόσο βέβαιο είναι πως η έρευνα της αληθινής, πλήρους εικόνας και των λεπτομερειών, ιδιαίτερα των χρόνιων ασθενειών, απαιτεί ιδιαίτερη περίσκεψη, σοβαρότητα, γνώση των ανθρώπων, προσοχή κατά την αναζήτηση πληροφοριών και μεγάλη υπομονή…
Ολοκληρώνοντας το άρθρο, να υπενθυμίσουμε στον αναγνώστη πως η συνταγογράφηση του θεραπευτικού μέσου στην ομοιοπαθητική είναι η συλλογή των συμπτωμάτων σε όλο τους το εύρος (σωματικό, συναισθηματικό, νοητικό) και η αναζήτηση της ουσίας εκείνης που μπορεί να προκαλέσει την ίδια συμπτωματολογία (αρρώστια) σε έναν κατά συνθήκη υγιή. Αυτή η ιδιαιτερότητα αποδίδει και την ονομασία  «Ομοιοπαθητική» της μεθόδου.

*Σαμουήλ Χάνεμαν Όργανον της Θεραπευτικής Τέχνης εκδ. Πύρινος Κόσμος Μετάφραση Γεώργιος Παπαφιλίππου         

Print Friendly

About The Author

Number of Entries : 146

Leave a Comment

COPYRIGHT 2013 © | YGEIASORAMA.GR | ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΩΝ GOCREATIONS.GR

Scroll to top